9x Handige Fitness Materialen voor Thuis!

Fitness materialen voor thuis

Geen reistijd naar de sportschool, geen kosten aan een sportschool abonnement en niet gebonden zijn aan openingstijden.

Thuis trainen klinkt ideaal! Alleen heb ik thuis niet zo’n ruim assortiment aan fitness materialen als de sportschool. Kan ik dan wel een volwaardige work-out doen?

Ja zeker! Alleen met je eigen lichaamsgewicht kun je bijvoorbeeld al heel veel verschillende oefeningen doen. In dit blog deel ik verder 9 betaalbare fitness materialen voor thuis die:

  1. De moeilijkheidsgraad van de oefeningen vergroten door middel van extra weerstand / gewicht. 
  2. De oefeningen comfortabeler maken.
  3. Ervoor zorgen dat je meer variatie aan kunt brengen in je oefeningen. Voor mij houdt dit het trainen ook leuk.


Één van onze best gelezen blogs:
Een strak lijf door het volgen van 1 regel!

#1 Dumbells 

Dumbells zijn de 1e fitness materialen die ik je aanraad te kopen wanneer je thuis gaat trainen. Met 2 dumbells kun je gewoon zoveel verschillende oefeningen doen en je lichaam gemakkelijk een (extra) trainingsprikkel geven. Misschien denk je nu eerst gelijk aan het trainen van je armen, maar ook je benen/billen kun je met dumbells heel goed trainen! 

Om progressie te blijven boeken is het belangrijk om een oefening geleidelijk aan zwaarder te maken. Mijn advies is dan ook om dumbells met verwisselbare schijven te kopen. Zo kun je makkelijk variëren en opbouwen in gewicht zonder 5 verschillende dumbellsets te hoeven kopen. 

De dumbells van Tunturi zijn van gietijzer gemaakt, waar je je leven lang plezier van kunt hebben. Tegenwoordig zie je veel dumbells van plastic gevuld met zand, mijn ervaring is dat deze sneller stuk gaan. Verder zitten er al 8 schijven bij: 2 x 3 kg, 2 x 2 kg, 2 x 1 kg, 2 x 0,5 kg! In het pakket zit 1 halter, als je er 2 wilt (wat bij veel oefeningen handig is) moet je er dus 2 bestellen.

Vaak zijn dumbells snel uitverkocht bekijk hier het actuele aanbod.

 

#2 Mini Bands 

Mini Bands zorgen voor extra weerstand tijdens een oefening. Ze zijn makkelijk in gebruik en je kunt er veel verschillende oefeningen mee doen. Denk bijvoorbeeld aan de hip thrust waarbij je de miniband net boven de knieën plaatst of de monsterwalk zijwaarts met de miniband net boven de enkels.

Wanneer ik op reis ben neem ik standaard mini bands mee. Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen vanwege het lichte gewicht en kleine voormaat. Zelf gebruik ik de Panathletic Minibands.

#3 Powerbands / weerstandsbanden

Met weerstandsbanden kun je makkelijk oefeningen uit de gym nabootsen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘seated row’. De weerstandsbanden zorgt hierbij voor extra spanning op het lichaam. In een enkel geval kan een weerstandsband een oefening ook juist makkelijker maken, zoals bij pull ups! 

Als je van plan bent om met weerstandsbanden te gaan trainen raad ik je aan om gelijk een set te kopen. Zodoende heb je gelijk al de verschillende weerstanden die je nodig hebt. Ik doe bijvoorbeeld de bicep curl met een lichtere weerstandsband dan de squat. 

#4 Foamroller

De Foamroller is een fitness product dat ik veel tijdens de warming-up gebruik. Door met het lichaam over de foamroller te rollen kun je de bewegingsuitslag van je lichaam vergroten. Hierdoor kun je bij de oefeningen die je daarna gaat doen gemakkelijker de hele beweging maken, bijvoorbeeld diep genoeg door je knieën heen zakken. 

#5 Yoga Matje

Een yoga matje zorgt voor minder pijnlijke steun- en zitplekken tijdens je oefeningen. Waardoor je oefeningen wellicht langer vol kunt houden. Ook zorgt een yoga matje ervoor dat je niet op een koude of harde vloer hoeft te liggen.

Een yoga matje maakt thuis trainen gewoon een heel stuk comfortabeler en hygiënischer! 

 

#6 Fitness bankje verstelbaar

Doordat het bankje verstelbaar is kun je meer variatie in je oefeningen aanbrengen, de meest comfortabele positie uitkiezen of de intensiteit van een oefening beïnvloeden.

Denk aan oefeningen als: bankdrukken, de Bulgarian split aquat of de hip thrust. 

#7 Fitnessbal / Swiss Ball

Met een fitnessbal kun je gemakkelijk je balans, coördinatie en kracht verbeteren. Zo zijn er bijvoorbeeld veel verschillende buikspieroefeningen die je op de bal kunt uitvoeren. 

Verder wordt de Fitnessbal ook vaak als bureaustoel gebruikt, zodoende train je onbewust je spieren doordat je je lichaam in balans moet houden. 

#8 Kettlebell

Kettlebells zijn perfect voor dynamische kracht oefeningen zoals bijvoorbeeld de Kettlebell Swing. Deze oefeningen werken namelijk minder goed met dumbells. 

Andere bekende oefeningen met de Kettlebell zijn: Goblet Squat, Kettlebell Row of Kettlebell Deadlift. Met een Kettlebell kun je alle spiergroepen trainen.

De MSports kettlebell heeft een vernieuwd design waardoor die prettig in de hand ligt.

#9 Halterset: stang + schijven

De halterset is 1 van de meest populaire fitness materialen! En niet voor niets want met een halterset kun je werkelijk alle spiergroepen trainen!

Daarnaast biedt een halterset meer stabiliteit tijdens een oefening dan dumbells, waardoor bepaalde oefeningen net iets makkelijker kunnen zijn met een halterset.

Bekende oefeningen met de halterset zijn: Squat en Deadlift.

De Olympische Halterstang en schijven zijn dezelfde als die je in de meeste sportscholen ziet. Hoge kwaliteit dus!

Voor mij zijn dit de meest waardevolle fitness materialen voor thuis. Uiteraard is dit persoonsgebonden. Mocht jij thuis trainen en denken: dit artikel is ook mega handig, laat het mij dan vooral weten! 🙂

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*